פסנתר חשמלי – מידע על אחד מכלי הנגינה שאחראיים למוזיקת הפופ והרוק המודרנית

פסנתר חשמלי הוא כלי נגינה חשמלי המייצר צלילי פסנתר אמיתי כאשר לוחצים על מקשי המקלדת שלו – שנראים לחלוטין כמו פסנתר. בניגוד לפסנתר אקוסטי, בפסנתר חשמלי לחיצה על המקשים גורמת לפטישים מכניים להכות במיתרי מתכת שיוצרות תנודות – אותן תנודות הופכות לאותות חשמליים על ידי מגנטים שמעבירים את הסיגנל למגבר ורמקול שמגבירים את הצליל והופכים אותו לשמיע. כל זה בניגוד לפסנתר אקוסטי שעושה תהליך דומה אך ההגברה בו היא לא חשמלית, אלא אקוסטית.

פסנתר חשמלי – היסטוריה

למרות שפסנתר חשמלי נשמע כמו המצאה שהיא חדשה יחסית, זהו מכשיר עם לא מעט ותק. למעשה הפסנתר החשמלי הראשון הומצא בתחילת המאה ה-20, כשהפסנתר של ניאו בקשטיין היה בין הראשונים, בשנת 1929. לאחר מכן הגיעו הפסנתרים החשמליים של Lloyd Loar שחלקם היו ללא מיתרים Baldwin, Organ Company ו – Wurlitzer.

פסנתר חשמלי – האם זה סינתיסייזר?

פסנתר חשמלי הוא לא סינתיסייזר, למרות שאנשים רבים מתבלבלים ביניהם. בניגוד לסינתיסייזר שהוא מכשיר אלקטרוני ודיגיטלי לחלוטין, פסנתר חשמלי הוא כלי נגינה אלקטרו-מכני. המכניות שבו באה לידי ביטוי בכך שפסנתר חשמלי פועל בדומה לפסנתר אקוסטי, על ידי הקשה על מיתרי מתכת על מנת לייצר את הטון.

פסנתר חשמלי  – ההקלטות הראשונות

פסנתר חשמליים נשמעו ונשמעים בהקלטות רבות של האמנים המפורסמים ביותר. כמה מההקלטות הראשונות כוללות את הדוכס אלינגטון בשנת 1955 ואת India של Sun Ra ועוד קטעים נוספים שנכללו באלבומו Super Sonic Jazz.

בסוף שנות ה- 50 הפופולאריות של הפסנתר החשמלי החלה לגדול במיוחד לאחר אלבומו של ריי צ'רלס "What'd I Say" מ- 1959, פופולאריות שהגיעה לשיאה במהלך שנות ה- 70. לאחר שנות ה- 70 הפופולאריות של פסנתרים חשמליים מכניים ירדה בעקבות כניסתם לשוק של פסנתרים אלקטרוניים קלים וקטנים בהרבה שלא פעלו על חלקים מכניים ויכלו ליצור צלילי פסנתר משכנעים למדי.

עוד סיבה לירידת הפופולאריות של פסנתרים חשמליים בשנות ה- 70 הייתה עליית מוזיקת הפופ והרוק שהתבססה בעיקר על כלי נגינה חשמליים וניידים עם אפשרויות הגברה גבוהות, כאשר מוזיקאים מקצועיים ומפורסמים מאותה תקופה השתמשו בדגמים מסוימים שהיו מתאימים במיוחד להופעות במה ותעשיית הפסנתרים החשמליים הלכה אחריהם באותה תקופה ויצרה כלים המתאימים יותר לשימוש במה.

בשורה התחתונה, פסנתרים חשמליים היום הם כלים פופולאריים והם מהווים אלטרנטיבה לא פחות טובה לפסנתרים אקוסטיים.

אהבתם? שתפו עם החברים!

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

כתבות נוספות שאולי תאהבו

2Slash - התוסף החכם לכתיבה יעילה

כתיבת תוכן טובה חשובה מאוד לעסקים ואנשים פרטיים כיום. בעידן שבו האינטרנט גדל והתחרות חזקה, חשוב לדבר עם הקהל שלך…

שעוני קאסיו: אין שום סיבה להתפשר על איכות!

כשזה מגיע לשעונים אמינים וחדשניים, Casio הוא שם נרדף למצוינות במשך עשרות שנים. חברת שעוני קסיו שהוקמה בשנת 1946 ביפן,…
מערכת למכירת כרטיסים

מערכת למכירת כרטיסים

מערכת למכירת כרטיסים היא כלי חשוב המשמש לארגון מכירת כרטיסים לאירועים שונים. המערכת מאפשרת למשתמשים לרכוש כרטיסים בצורה נוחה וקלה,…
מעבר לעדשה: חקירת משקפת ושימושיה המגוונים

מעבר לעדשה: חקירת משקפת ושימושיה המגוונים

משקפת, מכשיר אופטי שובה לב, מאפשרת לנו לראות את העולם באור חדש לגמרי. המכשיר המדהים הזה קיים כבר מאות שנים…